Historik om tidigare VD
Billyktor till Koenigsegg, soptunnor till Pressbyrån, konstgjord andning till fotbolls-VM(!), inredning till Volvos ambulanser och kåpor till snökanoner från Östersund. Det är många som gillar Åke Håléns vakumformade plast från Ockelbo. Själv älskar han att hitta nya lösningar åt sina kunder – och att njuta av stillheten i skogen.
En jukebox är det första som dyker upp i vårt synfält när vi kliver in i entrén till Forma Plast i Ockelbo.
Åke Hålén stoppar in en krona och låter oss välja – själv lyssnar han inte så mycket på musik, säger han.
Medan Paul Anka sjunger Lonely Boy, börjar Åke Hålén tala om Ockelboandan.
– Många säger att det är svårt att sätta fingret på vad som menas med Ockelboandan, men jag vet exakt vad den innebär. Det handlar om samarbete. Motsatsen till missunnsamhet. Att vi tar hem affären till byn, oavsett vem som tar lyfter luren när kunden ringer.
Åke Hålén borde veta. Han var med och tog fram flera av de modeller och tekniska lösningar som gjorde Ockelbos skotrar så populära under 1970- och 80-talen.
Han var en av de sista att lämna fabriken, när den nye ägaren Bombardier bestämde sig för att upphöra med tillverkningen.
– Det var en mörk dag när beskedet kom, säger Åke Hålén. Jag identifierade mig helt och hållet med skotrar på den tiden. Jobbet innebar att jag kunde kombinera det jag gillar bäst – friluftsliv och att hitta på tekniska lösningar.
Ett 80-tal personer drabbades över en natt. Ur ruinerna reste sig dock flera nya småföretag i Ockelbo, bland annat Åke Håléns Forma Plast.
Åke köpte den gamla tysktillverkade vakumformmaskin – som användes för att göra de svarta skoterkåporna – och började fundera på vilka företag i närområdet som kunde behöva specialformade produkter i plast.
– Den första jag besökte var Anders Wiman som byggde ambulanser och bussar i Sandviken. Det slutade med att jag gick därifrån med mitt första uppdrag.
Två andra tidiga kunder var Bedco, som tillverkar sängar för hemvården, och skogsmaskintillverkaren Ösa i Alfta.
– Med dem blev det plötsligt volym i produktionen, säger Åke Hålén.
Idag kan han räkna en mängd namnkunniga företag till sin kunder: Saab, Volvo, Eko Log (föredetta Caterpillar), Vattenfall…
Ockelboandan
Det var i vevan kring skoterfabrikens nedläggning som den omtalade Ockelboandan uppstod. Den har tydliga kopplingar till Åke Håléns sätt att jobba och tänka. Han ger ett talande exempel.
– En driftig man som hette Nils-Göran Valleräng från Hedesunda hade uppfunnit ett sätt att tömma den sista decilitern ur oljeflaskor. Nu behövde han trådringar och ringde mig, eftersom han visste att jag hade en del kontakter.
Åke Hålén ringde i sin tur en trådfabrik i Småland som sade ”ja, det fixar vi”. Men den som så småningom levererade ringarna var en helt annan småländsk fabrik.
– Min kontakt hade alltså tackat ja till ordern trots att han faktiskt inte tillverkade precis de trådringar som vi behövde, men han hade ändå sett till att jobbet hamnade i hans region.
– Det är ju precis så vi ska arbeta i Ockelbo, tänkte Åke Hålén som sedan dess sällan eller aldrig tackar nej till ett jobb.
– Det vi inte kan göra på Forma Plast finns det ju alltid någon annan som kan göra i byn. Det är det som är Ockelboandan, och det försöker jag också inpränta i kommunen, säger Åke.
Efter snart 20 år tillverkar Forma Plast fortfarande detaljer till ambulanser. I vinter är Åke Hålén och hans personal upptagna med att förfina detaljer till en ny serie Volvo-ambulanser, som numera tillverkas i halländska Laholm. En nyckelroll i det sammanhanget har Björn Östberg, som tidigare var verkstadschef hos Anders Wiman men som nu återfinns på Forma Plast.
– Björn och jag var kolleger på skoterfabriken där han gjorde ritningar, säger Åke.
Åke med fru njuter numera av sin pension och tittar till fabriken lite då och då.
Nya ägare
Roine Andersson och Carina Stjärnlööw tog över Forma plast den 30/9 2016 och driver företaget vidare i samma anda som Åke.